Vad är sökmotoroptimering?
Sökmotorsoptimering, även kallas SEO (förkortning för Search Engine Optimization) är det arbete du gör på din hemsida och utanför din hemsida för att påverka det organsika sökresultatet hos sökmotorer som Google, Bing eller Yahoo. I Sverige dominerar Google som sökmotor med 97% av sökmarknaden. Målet med sökmotorsoptimering är att påverka din placering i resultatet, du vill synas så högt upp i resultatet som möjligt. I bästa senariot bör du ligga topp 3. Men tänk på att placeringen inte alltid är det viktigaste, även om du ligger först kan den som söker klicka in på andra eller tredje i resultatet för att den anser dem mer tilltalande.
Den stora fördelen med sökmotorsoptimering är att det inte behöver kosta mycket pengar (inte mer än din tid) då arbetet till stor del fokuserar på vad du har för innehåll på din hemsida.
Sökmotorsoptimering delas ofta in i två grupper, det arbete du på din hemsida (on-page) och det arbete du gör utanför din hemsida (off-page) för att påverka din ranking.
Hur fungerar det?
Utifrån
Googles algoritmer rankar och analyserar Google alla hemsidor som finns för att ge ett så relevant och använtbart sökresultat till den som söker. Det betyder att du som vill synas i toppen i sökresultet, behöver lägga tid på ditt innehåll så att det är så relevant som möjligt för dina potentiella besökare till hemsidan.
On-page
On-page avser all sökoptimeringsarbete du lägger ner på din hemsida. Sökmotorerna älskar all innehåll, i synnerhet textinnehåll! Utifrån ditt innehåll på din hemsida skapar sökmotorerna en uppfattning om vad din hemsida handlar och kan därefter avgöra hur relevant din hemsida är för den som söker.
Utöver ditt innehåll behöver du se över de tekniska delarna för din hemsida som påverkar din rakning i sökresultatet. Eftersom majoriteten av alla sökningar sker via mobil är det viktigt att din hemsida är mobilanpassad. Att ha en bra strukturerad menystruktur och SSL-certifikat ger också bättre förutsättningar för en högre placering i sökresultatet.
Off-page
Off-page avser det arbete du lägger utanför din egen hemsida. Även om du har ett relevant innehåll som är väloptimerat kan även det ibland inte räcka till. Arbetet för off-page innefattar sökmotorernas uppfattning om en hemsidas populäritet, trovärdighet och auktoritet (till skillnad från on-page som fokuseras på relevans och innehåll).
För att öka trovärdigheten av din hemsida och därmed påverka off-page behöver du att andra hemsidor som är starka till din hemsida. Det betyder att ju fler relevanta och trovärdiga hemsidor som länkar till dig, ju starkare uppfattning får även du.
Vad måste jag göra för att komma igång?
För att börja arbeta med sökmotorsoptimering måste du först ha en
hemsida att arbeta med. Börja med att hitta dina sökord eller sökfraser som du vill synas på. Välj om du vill ta hjälp av en professionell byrå som arbetar med sökmotoroptimering eller om du vill analysera branschen själv.
Konsten att välja rätt sökord eller fras
Innan du börjar sökmotoroptimera din hemsida behöver du hitta rätt sökord/sökfraser. Det är dags att analysera sökord! Denna analys avgör vad du behöver kommunicera ut på din hemsida för strategiskt kunna påverka din rankning i sökresultatet.
Börja med att fundera vad dina potentiella kunder söker på. Vad söker dom på i sökmotorer för att hitta liknande tjänster eller företag som dig? Du vill hitta ett sökord eller en sökfras så specifik som möjligt, men inte för specifik för så att ingen söker på det. Att optimera ett sökord med endast några fåtal sökningar i månaden ger inte ett lika bra resultat. Det gäller att välja sökord som har en större mängd sökvolym som kan ge dig effekt och driva mer trafik till din hemsida. Även om sökvolymen spelar roll, är det otroligt viktigt att sökordet eller sökfrasens syfte. Används sökfrasen i den kontext du vill använda den i?