Vad är konverteringsoptimering och varför ska du bry dig?
Konverterar eller säljer din hemsida dåligt? Då kan det vara lockande att skrota den och köpa en ny. Men det kan finnas mycket att arbeta med på din befintliga hemsida innan det är relevant att bygga en helt ny hemsida. Konverteringsoptimering handlar som namnet föreslår om att optimera konverteringen på hemsidan. Enkelt förklarat, få besökarna att göra det du vill att dom ska göra på din hemsida, och helst så många och mycket som möjligt. För alla besökare i världen gör ju liten nytta om din hemsida inte lyckas konvertera dom mot dina mål.
Hur mycket bör din hemsida konvertera?
Det är svårt att säga exakt hur mycket din hemsida borde konvertera. Det skiljer mycket från bransch till brasch och företag till företag. Men man brukar säga att genomsnittet för konvertering ligger på mellan 1.5% och 2.5%. Så innan du börjar fundera på din konvertering kan det vara läge att kolla upp hur många besökare du har. Kanske konverterar du redan tillräckligt många men har för få besökare? Då kanske det är bättre att se över din
SEO eller dina
sociala medier istället, så att du får fler besökare.
Sätt upp mål med hemsidan
För att kunna ha något att jobba mot så behöver du sätta upp mål för din hemsida. Mål som du sedan kan arbeta mot. Målet med hemsidan behöver inte vara att sälja något på hemsidan. Det kan istället exempelvis vara att öka kännedomen om ert företag, få mindre supportsamtal eller generera leads för dina säljare.
Utveckla hemsidan kring dina mål
Nu när du har mål med din hemsida satta så blir det också lättare att börja analysera den egna sidan. Är målet att få mindre telefonsupporten, då känns det ganska självklart att ha information på hemsidan som gör att dina kunder kan läsa sig till lösningar på sina problem själva. Ta statistik från er supporttelefon, vilka är dom vanligaste frågorna och ärendena? Svara på frågorna och hitta en lösning så att kunden kan lösa ärendena själv på er hemsida.
Relevans och tydlighet driver konvertering
Ett grundläggande mål med din hemsida borde alltid vara att den ska vara relevant och tydlig. Hemsidan ska vara relevant och tydlig för besökaren och det gäller även innehållet. Det ska vara enkelt och tydligt. Analysera, är något otydligt och svårförståeligt? Gör det enklare! Tänk på att du ska utgå från din målgrupp, det är för dom det ska vara relevant och tydligt. Så en bra idé kan vara att låta någon som inte är lika insatt som du läsa igenom din hemsida, förstår dom innehållet? Om inte, gör om gör rätt.
Distraktioner och otydlighet hämmar dig
Otydlighet och distraktioner är saker som kommer sänka din konvertering. Det är därför viktigt att skala bort så mycket distraktioner som möjligt. Strukturera din sida och ditt innehåll så att det inte är distraherande. Gör det enkelt att följa innehållet utan att bli distraherad av sidospår. Är sidan otydlig och svår att använda så kommer det sänka din konvertering.
Berätta för dina besökare vad dom ska göra
Det kan verka knäppt, men väldigt många glömmer att berätta på sin hemsida vad dom vill att besökaren ska göra. Vill du att dom ska köpa något? Då behöver det vara tydligt. Vill du att besökaren ska kontakta dig? Berätta hur dom kommer i kontakt med dig och erbjud flera kontaktvägar, för det viktiga är att kontaktvägen passar besökaren, inte dig.
Lär dig mer om dina besökare
Du kommer att behöva någon form av verktyg för att mäta vad dina besökare gör på hemsidan. Utifrån statistiken kan du se hur många som besöker dina olika sidor och hur länge dom är inne på dom. Har du en sida med ett formulär du vill att besökarna ska fylla i, men sidan har för få besökare? Gör det enklare för besökaren att hitta till sidan. Eller är det många som besöker sidan, men få som fyller i fomuläret? Gör det enklare för dom att fyllai fomuläret, ta bort onödiga fällt och erbjud dom ett alternativ till fomuläret, kanske vill dom ringa istället?
Låt dina besökare känna dig
Man brukar säga att man köper av personer man litar på och att man litar på dom man känner. Det ligger något i det. Känner dina besökare dig? Om inte så kan det bli svårt att sälja något. Börja med låta dina besökare känna dig och ditt företag. När besökaren väl börjat känna dig så är dom mer benägna att köpa av dig. Det är egentligen lika konstigt och fel att försöka sälja något direkt på hemsidan som att börja ett säljmöte med att försöka gå på avslut.
Se din hemsida som ett flöde. Först ska du och din besökare lära känna varandra. Sen behöver du skapa ett värde för personen så att den är villig att köpa något. Perfekt, det ledde till ett köp, nu behöver du ta hand om besökaren med den service och support den behöver för att den håller sig nöjd. För är besökaren nöjd så är chansen stor att den rekommenderar dig vidare!